Apotheek Prins Hendrikplein in Zeehelden kwartier Den Haag.

    Al jarenlang licht afvlakkende omzet en marges, terwijl door vergrijzing de vraag blijft toenemen. Zorgverzekeraars en de overheid hebben apothekers aardig in de tang. Toch zijn er ook apothekers die vanuit een klantgerichte visie juist nu investeren in vastgoed en een nieuwe interieurbeleving. De onlangs geopende Apotheek Prins Hendrikplein in Haagse zeeheldenbuurt is een treffend voorbeeld.
    Tekst gaat verder onder de foto's
    Weer open
    ‘APOTHEEK’ staat er in strakke, stalen koeienletters van boven tot onder op de gevel. Na twee jaar gesloten te zijn geweest, kan het buurtbewoners niet ontgaan dat ‘hun’ oude apotheek weer open is en een metamorfose heeft ondergaan. ‘Niet te vergelijken met vroeger, dat was zo’n standaard apotheek met een balie en tl-licht,’ zegt een van de bezoekers tijdens de drukbezochte opening. ‘En moet je nu eens zien,’ vervolgt ze enthousiast. ‘Een mooie, gietvloer, stoere lampen, vier wit betegelde balies, portretten van zeehelden en een blauw plafond. En zulke leuke biologische cosmetica producten, die je kunt uitproberen. Ik vind het prachtig!’
    Opkomende buurt
    Apotheker Floor van Leersum neemt het compliment dankbaar in ontvangst. ‘Dit soort reacties, daar was het ons vooraf precies om te doen,’ vertelt ze. Maar daar ging een proces van anderhalf jaar aan vooraf, dat begon toen de mogelijkheid zich aanbood om een failliete apotheek over te nemen. ‘De locatie in deze opkomende buurt en de samenwerking met huisartsen, die in hetzelfde pand praktijk houden gaven de doorslag. Maar we realiseerden ons heel goed dat er veel werk aan de winkel was om hier een succes van maken. Dit moest veel verder gaan dan een nieuw verfje en nieuw meubilair.’
    Met wie in zee?
    Ze besloten zich goed te oriënteren met wie ze hiervoor het best in zee konden gaan. Het ging tussen de interieurarchitect met wie ze eerder diverse apotheken al verbouwd hadden en Helene Mulder en Wendy van Westing van InterieurPlus Collectief. Helene vertelt: ‘Wat de doorslag gaf? Ik denk onze frisse, originele ideeën, maar zeker ook dat we voor het bouwkundige deel één aanspreekpunt aanboden. Want dat er ook bouwkundig verbouwd
    moest gaan worden, stond toen eigenlijk al vast. En een van onze sterke punten is dat wij onze opdrachtgevers van A tot Z kunnen ontzorgen.’

    Informeel overleg plek

    werken, kantoren

    Doorkijk algemene gang naar kantoor

    werken, kantoren

    akoestische scheiding

    werken, kantoren

    Informeel werksofa

    werken, kantoren
    Drie bouwkundige opties
    ‘Toch was het best een gewaagde keuze,’ vervolgt Helene. ‘Want we hadden nog geen ervaring met apotheken. Daarom hebben we in eerste instantie veel eigen tijd geïnvesteerd om ons te verdiepen hoe het er aan toe gaat in een apotheek en welke ontwikkelingen er in de branche zijn. Het moest een laagdrempelige, kwalitatieve buurtapotheek worden. In een medisch centrum met huisartsen. Met veel ruimte voor persoonlijke contact en een ruime keuze aan over-the-counter- en zelfzorgproducten.’ Naast het bestaande pand was er ruimte voor een mogelijke uitbouw. Ruimte die volgens ook nodig was om alle doelstellingen te realiseren. Wendy: ‘We hebben toen drie bouwkundige opties ook financieel uitgewerkt, maar al snel was duidelijk dat de grootste uitbreiding relatief het minst kostbaar was.’
    Inspiratie uit de wijk
    Daarna zijn Helene en Wendy de wijk ingegaan en hebben ze met bewoners gesproken en een buurtfestival bezocht. Wendy: ‘Het is een heel bijzondere plek in Den Haag, een oudere wijk tegen het centrum aan, die in opkomst is door de jonge, hippe mensen die er komen wonen, met veel buurtinitiatieven, evenementen en een biologische markt. De mensen in de wijk zijn er trots op een ‘Zeeheld’ te zijn. We hebben ons concept gebaseerd op deze sfeer, de vele authentieke winkels die hier zijn en op de maritieme kleuren en materialen van zeehelden. Om de beleving van het oude ambacht van apotheker te creëren, hebben we als eyecatcher een verrassende ‘Try me’ zone ontwikkeld, waar mensen zelf nieuwe biologische producten kunnen uitproberen.’ ‘Ze vonden het direct fantastisch,’ vertelt Helene. ‘Op de terugweg na de presentatie kregen we al een app-je met een ‘go’!
    Stevige discussies
    Het InterieurPlus Collectief kon aan de slag. Wendy: ‘Vanuit een eerdere ervaring en om tijd te winnen hebben we de opdrachtgever voorgesteld om met een bouwteam te gaan werken. Maar als ik eerlijk ben is dat toch niet altijd zo verlopen, zoals we gewild hadden. Regelmatig heb ik me er toch sterk voor moeten maken om de details die we voor ogen hadden daadwerkelijk gerealiseerd te krijgen. Zonder dat dit zou leiden tot onnodige of onredelijke bedragen voor meerwerk. De relatie met de opdrachtgever heeft hier gelukkig geen moment onder geleden. Vanaf het begin hadden ze alle vertrouwen in onze aanpak en wilden ze vooral op hoofdlijnen geïnformeerd worden. Door bouwkundige tegenslagen in de bestaande situatie hebben we de planning uiteindelijk net niet gehaald. Maar alles is wel volledig volgens wens gerealiseerd. En daar gaat het toch om.’
    Interieurbouwer bij de les houden
    Ook met de door de opdrachtgever voorgestelde interieurbouwer zijn Helene en Wendy de uitdaging aangegaan om hun concept tot in het kleinste detail te realiseren, met de juiste look en feel en dus zonder standaard balie of afhaalkast. Helene: ‘Met interieurbouw luistert het allemaal heel nauw. Neem bijvoorbeeld de indeling van een balie. Daar moet alle apparatuur precies goed inpassen, dat is maatwerk op detailniveau. Ook hier moesten de dames dus hun mannetje staan. ‘Wij bewaken de kwaliteit en voelen ons eindverantwoordelijk voor het resultaat,’ zegt Wendy. ‘Dat is onze kracht, al liggen we er ook wel eens wakker van!’ voegt ze er lachend aan toe.
    Onderlinge samenwerking
    De samenwerking met de opdrachtgever en onderling verliep gesmeerd. Wendy: ‘Binnen ons collectief vullen we elkaar heel goed aan. Een ingrijpende verbouwing als deze is eigenlijk te veelomvattend voor één interieurarchitect, maar ook eigenlijk weer te klein voor een groot architectenbureau. En vanuit ons collectief kunnen we makkelijk opschalen naar bijvoorbeeld specifieke bouwbegeleiding.’ Helene beaamt dit: ‘Dit werkt perfect voor zowel de opdrachtgever, die in ons één aanspreekpunt had, als voor onszelf.’
    Pareltje voor de wijk
    ‘Ja ook wij zijn heel tevreden over het resultaat, al is de aannemer nog niet helemaal klaar,’ vertelt Helene tijdens de opening. ‘De opleveringslijst moet eerst weggewerkt zijn, voordat we zelf helemaal tevreden zijn.’ Buurman huisarts Van Pelt is nu al enthousiast: ‘Ik vind het een pareltje geworden, echt een meerwaarde voor de buurt en voor mijn eigen praktijk. Als ik 30 jaar jonger was, had ik gezegd: pak mijn praktijk ook maar aan. Maar die uitdaging laat ik aan mijn opvolger straks. Vooral die ‘Try Me’ zone vind ik fantastisch. Die zie ik al van afstand als ik hier ’s morgens naartoe fiets.’
    Klanten heroveren
    Apotheker Floor van Leersum is vol vertrouwen dat de buurtbewoners de weg naar de verbouwde apotheek weer gaan vinden, al is ze daarbij wel realistisch. ‘De apotheek is wel twee jaar dicht geweest en dat betekent dat mensen in die tijd een andere apotheek gevonden hebben. Dat is dan ook de reden dat we hier voor een heel nieuw concept gekozen hebben, dat heel goed in de ze buurt past. En als ik af ga op de vele positieve reacties tijdens deze opening heb ik er alle vertrouwen in dat dit gaat lukken.

    Concentratie werkplek

    werken, kantoren

    Formele vergaderruimte

    werken, kantoren

    Formele vergaderruimte

    werken, kantoren

    Informeel werkplek

    werken, kantoren

    Concentratie werkplek

    werken, kantoren

    Similar Projects

    winkelinrichting - realisatie 2016 - zeehelden kwartier Den Haag